About Me

Bildet mitt
Ei fornøyd jente på 28 år, som er bosatt i eget hus, sammen med forloveden min, Tom, ei datter på 7, og liten gutt på 2 år. Dette er min blogg hvor jeg stort sett skriver om hverdagslige sysler og gleder, men siden jeg er en veldig kreativ sjel, som liker å pussle med det meste, så kommer her også innskudd av kreativitet og andre ting som måtte oppta meg. Kanskje jeg kan INSPIRERE deg?

fredag 6. august 2010

Når det gjelder navn...

Dette innlegget kan kanskje bli for mye for noen, men dette er min ærlige mening om saken. Nå til dags har det blitt mer og mer populært å kalle barna noe spesiellt. Man vil at barn skal ha sin egen identitet, derav egne navn. At foreldre skal miste omsorgsretten til barna sine, fordi de velger et spesifikt navn, er for meg helt... Jeg klarer ikke en gang å sette ord på det.

De fleste har vel fått med seg saken om lille Adolf...

Jo, man kan selfølgelig forakte det at foreldrene velger å kalle sitt barn for Adolf Hitler, men hvorfor i pokker skal vi bry oss? Hvorfor skal hele verden sette seg opp en mening om at dette er uansvarlige foreldre? Der vil alltid finnes navn som bærer tabu med seg, for et eller flere mennesker,  men når skal det tabuet slippe? Selv har jeg likt Lolita veldig godt som jentenavn, og Fenris var et navn vi faktisk tenkte på, når lille Ask var født. Desse navnene har jo også en tabu faktor, kanskje ikke en så sterk en sådan, men likevel...
Vi liker det Norrønske, derfor faller det naturlig å velge et norrønsk navn, likså de nasjonalistiske vil like å velge navn deretter. Folk må da få ha sine egne meninger, så lenge de ikke bryter lover eller forstyrrer andre med den? Men at en butikk ikke vil lage en kake til en liten gutt, fordi han bærer navnet Adolf Hitler... Det synes jeg faktisk er veldig trist. Voksne folk gjør seg til mobbere, fordi barn har uvanlige eller tabu navn... Barna selv er jo ofte uviten om tabuet over sitt eget navn, så det er klart at det er de voksne som står for svertinga!


Jeg fortalte en gang til en godt voksen mann at Carmen var et navn jeg tenkte på da jeg fikk Tuva. Han kunne ikke forstå hvorfor jeg ville ha valgt et "mobbenavn". Da begynner man faktisk å lure her.. Hvem er det som står for mobbing, svartelisting av navn ect ect... Skulle ukrisne da bli provosert av at folk kaller barna sine Jesus?

Min mening er at man burde gi seg en lang en i hva folk velger å kalle barna sine. De burde få en frisk start, uavhengig av hvilket navn de har fått tildelt.

Og selv om foreldre velger navn som de er fascinerende, eller tiltalende på ett eller annet vis, så betyr det ikke  nødvendigvis at de er noen dårlige foreldre.


Jeg kunne ha skrevet mye om dette temaet, for dette er virkelig et tema som irriterer meg. La folk få friheten til å kalle barna sine det de vil. Om de så vil kalle jenta si for Hel, la de nå gjøre det også!

4 om dette...:

Linn sa...

e enig med deg caroline.. å at folk reagere på det man skrive, og på det man meina ska man drite i... alle menneske har sine meininga, å det e viktig å stå for dem.. nåkke e syns du e veldi flink til:):)
e e gla i deg:)

Sheila Rosita sa...

Heisann! :)
Måtte innom å kike på din blogg også, visste ikkje at du hadde en... Lenge sida du starta din sin?
Korsen det går med dokke da? ...fårstår at du og tom he fått dokke en gut, skikkelig skjønn da! :) Å Ask e et fint navn, vi va innom å diskuterte det no mens ej bar på Matilde, vi visste ikkje at ho va ei jente... Vi lika også norrøne navn! :)
Ser ut som dokke kosa dokke masse! :)
Håpe alt e berre bra me dokke alle! :) Tuva he blitt so stor da! :)
Stor klem! :)

Sheila Rosita sa...

Ja, vi he no snakka om det nåkren gonga no, men no MÅ vi treffast en gong, ej skal ha forlenga permisjon, so kjem til å gå for det meste heime i år også, so når Leo bjynde på skule, og en dag Elling e i bhg (han går berre tre daga i veka) kan vi avtale å møtast i byen å ta en tur på kafe og kose oss... Litt vansklig med begge gutta på slep, dei he en tendens til å bli fort leie! ;)
Va kjekt å sjå bloggen din! :) Vi he hatt familieselskap idag, å dei siste gjestane for egentlig nettopp so her blir ikkje nåke innlegg frå dagen akkurat no, får ta det imorga... :) No venta senga på mej! :)
Nattaklem! :)

Tina sa...

helt enig med deg, til en viss grad. ikke det at jeg går rundt å bryr meg så hardt om hva folk kaller barna sine, men jeg synes Adolf Hitler blir for drøyt. greit med bare Adolf, men foreldrene gjør jo ikke akkurat livet til gutten sin så enkelt med det navnet. jeg hadde nok uansett laget kake til den søte 3åringen da;)

Populære innlegg